کد خبر: 6099
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

Kashan observatory

رصدخانه کاشان

/ / / Kashan observatory / /

رصدخانه دانشگاه کاشان با زیربنای ساختمانی حدود 150 مترمربع و محوطه‌سازی حدود 500 مترمربع در مجاورت بنای تاریخی چارتاقی نیاسر واقع شده است. این بنا در یک طبقه ساخته شده و در قسمت فوقانی آن گنبد متحرک رصدخانه با قطر 4 متر نصب گردیده که محل استقرار تلسکوپ اصلی رصدخانه می‌باشد.

در داخل ساختمان فضاهایی برای نصب یک دستگاه آسمان‌نمای آموزشی با چتری به قطر 3 متر همچنین فضای لازم جهت لابراتوار عکاسی و فضای اداری و مکان استقرار تلسکوپ‌های قابل حمل در نظر گرفته شده است.

 

در حال حاضر علاوه بر آسمان‌نمای آموزشی، هفت دستگاه تلسکوپ جهت راه‌اندازی رصدخانه تهیه شده است. تلسکوپ‌ها در ابعاد مختلف و با سیستم‌های هدایت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌باشند که به ترتیب دارای قطر دهانه 5/4، 5، 6، 8، 10، 12 و 16 اینچ می‌باشند.

تلسکوپ بازتابی 16 اینچ با ساختار اپتیکی اشمیت ـ کاسگرین با فاصله کانونی 4064 میلی‌متر و توان تفکیک 28/0 ثانیه قوسی و توان بزرگنمایی 560 برابر دارای یابنده اتوماتیک حدود 145000 جرم آسمانی در گنبد رصدخانه نصب گردیده است. همچنین یک دستگاه CCD و یک دستگاه VideoCCDجهت ثبت و انتقال تصاویر از تلسکوپ به کامپیوتر تهیه شده است. علاوه بر آن تعدادی دوربین دوچشمی، فیلم‌های آموزشی، نرم‌افزار و کتاب‌های نجومی از دیگر امکانات این رصدخانه می‌باشد.

 

رصدخانه دانشگاه کاشان به لحاظ آموزشی و پژوهشی می‌تواند جزء رصدخانه‌های مهم کشور محسوب گردد که به انواع تلسکوپ‌ها مجهز است و از نظر موقعیت مکانی استقرار رصدخانه در منطقه نیاسر با توجه به جوانب امر و دسترسی به امکانات در مکان بسیار خوبی قرار گرفته است.

هرچند هدف اصلی از راه‌اندازی این رصدخانه ایجاد کارگاه درس عملی برای رشته نجوم می‌باشد، با این وجود تا قبل از تشکیل گروه نجوم در دانشگاه و جذب دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی، این رصدخانه در جهت ترویج نجوم اقداماتی را انجام خواهد داد. که تهیه یک سری از تجهیزات نجوم آماتوری در همین راستا بوده است. امید است در برنامه‌های آتی گام‌هایی در خصوص پژوهش‌های نجومی در سطح دانشگاهی برداشته شود.

این رصدخانه در مسیر نیل به اهداف فوق اقداماتی را در برنامه کاری خود قرار داده که می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزش نجوم، تشکیل گروه‌های نجومی با سمت‌گیری در جهت فعالیت‌های نجومی، برگزاری برنامه‌های ویژه در مواقع رخ‌دادن رویدادهای نجومی همچون گرفتگی خورشید و ماه و انجام اقداماتی در خصوص نجوم اسلامی همانند تشیکل گروه رؤیت هلال ماه را نام برد.

آدرس سایت رسمی :www.uko.ir

 آدرس سایت دانشگاه:www.kashanu.ac.ir

 

 واژه مرتبط: رصدخانه ابوریحان بیرونی- - رصدخانه زعفرانیه - رصدخانه خواجه نصیر الدین طوسی - رصدخانه ابن صلاح همدانی