کد خبر: 5814
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

Reflective telescope

تلسکوپ بازتابی

/ / / Reflective telescope / /

در تلسکوپ بازتابی عامل همگراکننده پرتوهای موازی نور نه یک عدسی بلکه آیینه مقعر می باشد. در ساده وشاید ارزانترین نمونه تلسکوپ بازتابی یعنی تلسکوپ نیوتونی از یک آیینه مقعر نقره یا آلومینیم اندود ؛یک آیینه تخت کوچک بیضوی شکل یا مستطیلی ویک عدسی چشمی مشابه تلسکوپهای شکستی استفاده می شود.

آیینه ٬پرتوهای موازی نور را در نقطه کانونی خود که فاصله آن تا سطحش برابر با نصف شعاع انحناء سطحش می باشدمتمرکز می کند از آنجاییکه این نقطه دقیقا" در مرکز لوله تلسکوپ قرار دارد ونمی توان مستقیما" از آن استفاده کرد بکمک یک منشور یا آیینه تخت کوچک که با زاویه 45 درجه نسبت به محور وسط تلسکوپ (محور نوری) نصب می شود 90 درجه چرخیده وبه بیرون از لوله هدایت می شود.عدسی چشمی نیز در یک لوله نگهدارنده کوچک که بطور عمود بر لوله اصلی تلسکوپ نصب شده بگونه ای قرار می گیرد که نقطه کانونی آن بر این نقطه کانونی آیینه اصلی منطبق می شود.

امروزه در تلسکوپها علاوه بر آیینه که دارای خاصیت بازتابی است از عدسی وتیغه های تصحیح کننده هم استفاده می شود یعنی می توان آنها را ترکیبی از تلسکوپ بازتابی وشکستی نامید این تلسکوپها با نام تلسکوپ کاتادیوپتریک هم شناخته می شوند.

واژه های مرتبط:تلسکوپ اشمیت کاسگرین -  تلسکوپ گریگورین   -  تلسکوپ ماکستوف-   تلسکوپ کاسگرین