کد خبر: 5596
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

کمان / نیم اسب / رامی / sagittarius / archer / Sgr

در صورت فلکی قوس تعداد زیادی اجرام آسمان از جمله ۱۵ جرم مسیه ، و روشن‌ترین ابر آسمانی واقع در کهکشان راه شیری، در این محل استقرار یافته است. M22 یک خوشه کروی قدر ۵، M23 یک خوشه باز بزرگ دارای ۱۲۰ ستاره از قدر ۷ است. M8 یا سحابی مرداب، ابر وسیع زیبایی است که ستارگان جوانی را در فاصله ۱۵۰۰۰ سال نوری از زمین در بر گرفته و دارای قدر کلی ۶ است. M20 سحابی ۳ شاخه‌ای است که تعدادی ستاره‌های خیلی داغ و جوان را در درون گاز و غبار خود جای داده است. M17 یا سحابی امگا به فاصله ۱۰۰۰۰ سال نوری از زمین دارای قدر ۷ است.

                                             در افسانه ها

حتی در بابل باستان هم قوس ( کمان ) را به عنوان یکی از صورتهای فلکی دایرة البروج می شناختند . این صورت به شکل " کمانگیر " نمایش داده می شد . یونانیان باستان در این صورت فلکی بزرگ " شیرون " (Chiron ) مرد دانشمند اسب پیکر و استاد بسیاری از قهرمانان بزرگ خود را می دیدند .

مردان اسب پیکر که در واقع نیمی انسان و نیمی دیگر اسب بودند ، بنابر افسانه های یونانیان ، جملگی موجوداتی ظالم ، بی رحم و خوشگذران بودند ، تنها " شیرون " یک استثناء بود . او مردان جوانی را که بعدا" قهرمان می شدند ، تعلیم می داد و انواع فنون جنگی از قبیل فلاخن اندازی ، پرتاب نیزه و تیراندازی با کمان را به آنان می آموخت . در واقع " شیرون " مانند سایر خدایان فنا ناپذیر بود . روزی هرکول تصادفی و غیر عمدی او را با نیزه ای زهرآلود سخت مجروح کرد . جراحت چنان عمیق و بد بود ، که سراسر وجود شیرون را درد وحشتناکی فرا گرفت . مرد اسب پیکر برای رهای از درد و خاتمه داده به عذاب ، داوطلبانه از موهبت فناناپذیری چشم پوشید . بلاخره خدای خدایان زئوس اجازه داد تا او بمیرد و او را به شکل صورت فلکی به آسمان انتقال داد . در آسمان حتی می توان دو صورت فلکی را که نماینده مردان اسب پیکرند ، پیدا کرد . در آسمان جنوب ، که برای اهالی نیمکره شمالی تقریبا" به طور کامل نادیدنی است ، صورت فلکی بزرگ قنطورس ( centauri ) که آن نیز با " شیرون " ارتباط داده می شود ، قرار دارد .

قوس برای یونانیان صورت فلکی شکار زمستانی نیز به شمار می آمد . اغلب این صورت فلکی به صورت مرد شکارچی نیز نمایش داده می شود .


منبع : کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

 وسایت :www.major-physics.blogfa.com

1-اجرام قابل توجه این صورت فلکی (ستاره های دوتایی ٬ستاره های متغییر ٬کهکشانها......)

2-مشخصات ستارگان (بعد٬ میل٬ قدر٬ رده طیفی)پرنور تر این صورت فلکی

3-نام وتلفظ ستارگان این صورت فلکی


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این صورت فلکی به زبان انگلیسی به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://www.hawastsoc.org/deepsky/sgr/index.html