کد خبر: 5476
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

/ / / m30 / /

جرمی بسیار زیبا برای منجمان آماتور، خوشه ای کروی در فاصله ۲۶۰۰۰ سال نوری که ۹۰ سال نوری طول می کشد تا قطر آن را طی کنید.

M۳۰ جرم بسیار مناسبی برای دوربین دوچشمی و تلسکوپهای کوچک است. در تلسکوپهای کوچکتر از ۴ اینچ نیز برخی از ستاره های پر نور آن تفکیک خواهند شد. تاکنون حدود ۱۲ ستاره متغیر در این خوشه پیدا شده است. هسته آن بسیار شبیه به خوشه کروی M۱۵ در صورت فلکی فرس اعظم (اسب بالدار) است. جرم کمی در هسته آن انباشته شده است. نیمی از جرم آن در شعاع کروی شکل آن که به اندازه فاصله ستاره شباهنگ تا زمین است پخش شده است.

مسیه در سال ۱۷۶۴ میلادی این خوشه کروی را در فهرست اجرام خود وارد کرد. برای پیدا کردن این خوشه از قدر مجموع ۲/۷ که در قسمت شرقی صورت فلکی جدی جای دارد، کافی است ۵/۶ درجه ای جنوب ستاره گاما- جدی از قدر ۶/۳ و یا از ۲۵ دقیقه ای غرب ستاره ۴۱-جدی کمی رو به شمال حرکت کنید تا خوشه زیبای M۳۰ در میدان دید شما قرار گیرد.

دارای یک هسته فشرده کوچک می باشدو دو ردیف ستاره در هاله آن وجود دارد که مانند یک آنتن خود نمایی می کند.ستارگان رده blue stragglers  در آن به تعداد زیادی وجود دارد.اینها ستارگان آبی وداغی هستند که از خود خوشه جوانتر بوده و احتمالا" در نتیجه برهم کنش گرانشی بین ستاره های دوتایی خوشه بوجود آمده اند.

 


 منبع: سایت www.ahvazastro.ir

 برای دیدن عکسی بزرگ از این جرم به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://thebigfoto.com/wp-content/uploads/2009/02/messier-30.jpg

 

خلاصه اطلاعات

اندازه ظاهری

فاصله -سال نوری

قدرظاهری

بعد-ساعت

دقیقه

میل -دقیقه

درجه

درصورت فلکی

خوشه کروی  NGC7099

12'

26100

7.2

21  40

-23  11

جدی