صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Magellan spacecraft
شناسه خبر : 60771396/02/18 -

فضاپیمای ماژلان

/ / / Magellan spacecraft / /

نام فضاپیمایی که از طرف ناسا برای مطالعه سیاره ناهید در چهارم می 1989 میلادی به فضاپرتاب شد.این فضاپیما با وزن 3550 کیلوگرم توسط شاتل آتلانتیس با پرواز شماره sts 30  به مدار زمین پرتاب شد وسپس در مسیر اصلی خود قرار گرفت.ماژلان اولین فضاپبمای میان سیاره ای بود که  توسط شاتل فضایی ماموریت خود را شروع کرد.

این فضاپیما در اوت سال 1990 به زهره رسید وعملیات نقشه برداری از سطح آنرا در مداری در ارتفاع 294 کیلومتر بکمک رادارش(با کمک روش تحلیل دهانه)  شروع کرد وطی چهار سال به تهیه نقشه ای دقیق از سیاره پرداخت این فضاپیما عکس های خود را به صورت نوارهایی باریک به زمین ارسال می کرد وسپس این نوارها به صورت عکسهای موزاییکی در کنار هم قرار می گرفتند.

 این فضاپیما بعد از اتمام نقشه برداری از سیاره با ارسال سیگنالهایی بصورت ثابت به زمین توانست نقشه ای دقیق از میدان گرانشی آنرا در اختیار دانشمندان قرار دهد.روش کار بدین شکل بود که زمانیکه فضاپیما از منطقه ای با گرانش بیشتر از مقدار معمول می گذشت بطور ملایم در مدارش شتاب می گرفت.این حرکت براثر پدیده دوپلر موجب تغییر ناچیزی در بسامد امواج ارسالی می شد.سپس دانشمندان بکمک همین تغییرات در امواج دریافتی توانستند نقشه ای از میدان گرانشی سیاره تهیه کنند.فضاپیما توانست بکمک این روش تا 98 درصد میدان گرانشی سیاره را با دقت 120 تا300 متر نقشه برداری کند.در نقشه ها 1000 دهانه برخوردی و1200 عارضه آتشفشانی قابل تشخیص بود.

حس گرهای پرواز این فضاپیما همچنین به آزمایش روش جدید ترمز هوایی که در آن برای کم شدن سرعت فضاپیما از اثرات جوی سیاره استفاده می شد پرداختند.

دهانه های آتشفشانی آشکارشده در سطح سیاره  در جزییات بدست آمده از آن نشان میداد که مواد سطح سیاره بسیار جوان است وشاید طی 500 میلیون سال اخیر شکل گرفته باشد.هیچ نشانه ای از وجود اقیانوس در حال وگذشته سیاره  همین طور هیچ نشانه ای ازفعالیت های زمین ساخت صفحه ای مانند زمین بدست نیامد.

ماموریت ماژلان با برخوردی با لایه های غلیظ سیاره ونهایتا" سطح سیاره از بین رفت.هدف از این راه نابودی نیز کسب اطلاعاتی از جو سیاره بود.ممکن است هنوز تکه هایی از این فضاپیما در سطح سیاره وجود داشته باشد.ارتباط در 12 اکتبر سال 1994 با فضاپیما قطع شد.


عکس از سایت  :

www.jpl.nasa.com

سایت رسمی این فضاپیما:

http://www2.jpl.nasa.gov/magellan/

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید:(به زبان انگلیسی)

http://www.answers.com/topic/magellan-probe