صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
Haumea
شناسه خبر : 58591396/02/18 -

هاوومی

/ / / Haumea / /

نام پنجمین سیاره کوتوله (کشف شده تا سال 2008) بعد از سرس ، پلوتو، اریس و ماکه ماکه(Makemake).این سیاره کوتوله در اواسط سال 2005 میلادی توسط گروهی با مدیریت مایک براون از کالتچ  در رصدخانه مونت پالومار کشف شد.این جرم که ابتدا با نام 2003 EL61  شناخته می شده دارای سیمایی کشیده بوده به شکل سیگار برگ است. قطر بزرگ آن تقریبا"هم اندازه با قطر پلوتو بوده قطر کوچک آن نیز نصف این مقدار است.برابر است وبا سرعت زیادی می چرخد .این جرم هر چهار ساعت یک دور حول خودش می چرخد.همین سرعت زیاد منجر به دراز شدن آن شده است.فاصله کنونی آن در حال حاضر 50 واحد نجومی از خورشید است در نزدیکترین فاصله از خورشید فاصله آن به 35 واحد نجومی می رسد.

هاوومی برخوردهای زیادی را با اجرام دیگر تحمل کرده  و دارای دو ماهواره کوچک بانامهای Hiiaka  و Namaka است که گمان می رود در نتیجه همین برخوردها با آن بوجود آمده باشند.

این کلمه در زبان هاوایی به عنوان الهه تولید مثل است.دارای ترکیب ساختمانی از جنس صخره ویخ بوده و چگالی  و ضریب بازتاب سطحی آن زیاد است.زیاد بودن بازتاب آن بدلیل این است که سطح آن دارای ساختمانی کریستالی از جنس یخ است.جرم آن یک سوم جرم پلوتو بوده واز اجرام کمربند کوییپر هم به حساب می آید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haumea_(dwarf_planet)