صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
libra
شناسه خبر : 56171396/02/18 -

صورت فلکی ترازو(میزان)

میزان / / / libra / balance / Lib

نام یک صورت فلکی درنیمکره جنوبی آسمان  ویکی از صورتهای دایره البروجی

بارها شنیده ایم  که صورت فلکی میزان پیشتر جزو صورت فلکی عقرب به شمار می رفته است و نخستین بار رومیان باستان این گروه ستارگان را به عنوان یک صورت فلکی مستقل و جدا از صورت فلکی عقرب مشخص کرده اند . به هر حال این ادعا چندان درست نیست . سابقه تاریخی این صورت فلکی به سال 2000 قبل از میلاد باز می گردد . مردم با این صورت فلکی حتی در دوران بابلیان نیز آشنا بوده اند ، که زمانی را نشان می دهد که در آن ، در نوعی قضاوت پس از مرگ ، روح مردگان " وزن " می شد . میزان در مصر باستان نیز اهمیت و معنای مشابهی داشت . می گویند " آنوبیس " یکی از خدایان مصر باستان که صورتی چون صورت سگ داشته است ، از ترازوی آسمانی برای توزین روح مردگان استفاده می کرده است . تنها زمانی که وزن روح سبک تر از یک پر پرنده بود ، مرده اجازه می یافت به قلمرو خدایان راه یابد و در آنجا پذیرفته شود .

بعدها صورت فلکی میزان به طور شگفت آوری از آسمان صورتهای فلکی محو شد و جزو صورت فلکی عقرب که چسپیده به آن بود به شمار آمد ، تا این که دوباره رومیان آن را به صورت ترازوی الهه عدالت " آسترآ " معرفی کردند .

در آغاز فصل پاییز خورشید به علامت نجومی میزان وارد می شود ، که البته، امروزه دیگر با صورت فلکی هم نامش بر یکدیگر تطابق ندارند . در این زمان برابری شب و روز را شاهدیم ، و به این ترتیب صورت فلکی میزان یا ترازو ، تا به امروز هم نشانه تساوی و توازن به شمار می آید .

این صورت فلکی کوچک همچنین با برج بابل و فانوس دریایی اسکندریه – که جزو عجایب هفتگانه جهان بود – و همچنین با چراغ بزرگی که اغلب آن را در بازوان قیچی مانندش نگاه می دارد ، ارتباط داده می شود .

زمان رسیدن به نصف النهار:30 خرداد

مساحت: 538 درجه مربع


منبع : کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

 

  اطلاعات تکمیلی

1-اجرام قابل توجه این صورت فلکی (ستاره های دوتایی ٬ستاره های متغییر ٬کهکشانها......)

2-مشخصات ستارگان (بعد٬ میل٬ قدر٬ رده طیفی)پرنور تر این صورت فلکی

3-نام وتلفظ ستارگان این صورت فلکی


برای کسب اطلاعات بیشتر به زبان انگلیسی به سایت زیر مراعه نماید:

http://www.hawastsoc.org/deepsky/lib/index.html