کد خبر: 6195
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 -    8 May 2017
ارسال به دوستان
الف الف

W. M. Keck Observatory

رصد خانه کک

تلسکوپ کک / / / W. M. Keck Observatory / /

بزرگترین تلسکوپ دو قلوی جهان بر فراز کوه آتفشانی موناکی ( Mauna Kea ) در جزیره هاوایی قرار دارد . رصدخانه کک سامانه ای اپتیکی با دو تلسکوپ مجزا می باشد که ابعاد آینه های هر کدام از این تلسکوپ ها 10 متر می باشد . سامانه اپتیکی این دو تلسکوپ در دو حالت مجزا و با هم می توانند برای تحقیقات فضایی مورد استفاده قرار گیرند و این موضوع را می توان اوج فناوری اپتیکی در جهان معاصر نام گذاشت. تلسکوپ‌های کک  بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های نور مریی و فروسرخ دنیا هستند. در سال 1985 میلادی هاروارد بی کک ( Howard B. Keck ) تاجر موفق آمریکایی با کمک گرفتن از بنیاد پدرش ویلیام میرون کک ( W. M. Keck Foundation ) و بودجه ای 70 میلیون دلاری طرحی را شروع کرد که یک تلسکوپ 10 متری و رصدخانه ای مجهز را شامل می شد . او با تلاش های خود توانست در سال 1993 میلادی ساخت تلسکوپ کک 1 را به پایان برساند و در سال 1996میلادی کک 2 را راه اندازی کرد و هاروارد بی کک در همان سال در سن 83 سالگی در گذشت .

 هر کدام از آینه های تلسکوپ های کک از 36 قسمت 6 ضلعی ساخته شده اند و در کنار هم حالتی یک دست و مقعر شکل را به خود می گیرند . در تلسکوپ های کک سیستمی به نام اپتیک فعال بکار گرفته شده است که به واسطه آن می توان تا حد قابل توجهی کیفیت تصاویر دریافتی از تلسکوپ را بالا برد . این سیستم با استفاده از فناوری های نوین موجب می شود تا اختلال های جویی که باعث اختلال در کیفیت تصاویر می شوند حذف شده و تصاویری با شفافیت فوق العاده ای در اختیار دانشمندان قرار دهد  این تلسکوپ‌ها به دانشمندان در اکتشافات مهیجی چون کهکشان‌های بسیار دور دست، مطالعه ابرنواخترها برای تعیین آهنگ انبساط عالم، طبیعت پرتوهای گاما و سیارات اطراف ستاره‌ها کمک فراوانی کرده‌اند.

اداره تلسکوپ کک به عهده انجمن پژوهش های نجومی ایالت کالیفرنیا می باشد که هیئت مدیره این انجمن از دانشگاه کالیفرنیا ( University of California ) و بنیاد تکنولوژی کالیفرنیا ( Caltech ) هستند .  مخارجی که تا پایان این پروژه عظیم علمی هزینه شد مبلغی بالغ بر 140 میلیون دلار بود . در سال 1996 میلادی نیز سازمان فضایی آمریکا ( NASA ) در پروژه تلسکوپ های کک مشارکت خود را شروع کرد و تا به امروز فعالیت های خوبی بین تلسکوپ کک و سازمان فضایی آمریکا بوده است .

وب سایت رصد خانه کک :  www.keckobservatory.org 

منابع:

http://nojum4.blogfa.com/post-144.aspx

www.parssky.com